Page 14 - Tvisobrivi kvleva__GEORGIA_GEO
P. 14
–
I. კონცეფცია და ტერმინოლოგია ზრდასრულთა
განათლების აღქმა
ზრდასრულთა განათლების, უწყვეტი განათლებისა და ზრდასრულ
მოსწავლეთა საერთაშორისო და ევროკავშირის დონის დეფინიციები
განათლება ხშირად მხოლოდ ფორმალურ გა- რომლებიც უწყვეტი განათლებისა და ზრდასრუ-
ნათლებასთან ასოცირდება, რომელსაც ბავ შვებს, ლთა განათლების შესაძლებლობების განვითარებას
მოზარდებსა და ახალგაზრდებს სკოლამდელი, და- ემსახურებიან; აგრეთვე, წარმოაჩენს ზრდასრუ-
წყებითი, საშუალო, პროფესიული და უმაღლესი ლთა განათლების მიზნებს, მის სხვადასხვა მოდა-
განათლების დაწესებულებები სთავაზობს. ადამია- ლობებსა და სასწავლო კონტექსტებს.
ნის უფლებათა საერთაშორისო სამართალი მრავა-
ლგზის აღნიშნავს, რომ განათლების მთავარი პრი- უწყვეტ განათლებასა და ზრდასრულთა
ნციპი უნივერსალურობაა, განათლების უფლების განათლებას შორის ურთიერთმიმართება
მიცემა ყველასთვის, ასაკის მიუხედავად. სწავლისა ასეთია – უწყვეტი განათლების, მთელი
1
და განათლების უწყვეტობის ასპექტი, რომელიც გა- ცხოვრების მანძილზე სწავლის სამყაროში,
ნათლების უნივერსალურობის პრინციპის საფუძვე- ზრდასრულთა განათლება განათლების ყველა
ლია, „უწყვეტი განათლების“ (მთელი სიცოცხლის იმ ფორმას ფარავს, რომელიც ემსახურება
მანძილზე სწავლის) კონცეფციაშია წარმოდგენილი. „მიზანს, რომ ყველა ზრდასრულს შეეძლოს
იუნესკოს უწყვეტი განათლების ინსტიტუტის გან- საკუთარი საზოგადოების ცხოვრებაში და
მარტების თანახმად, რომელიც ამ დარგში ერთ- შრომის სამყაროში ჩართვა“. ამგვარად,
3
ერთი ყველაზე მნიშვნელოვანი მოთამაშეა, უწყვეტი ზრდასრულთა განათლება უწყვეტი განათ
განათლების არსი „ეფუძნება სწავლისა და ცხოვრე- ლების საკვანძო კომპონენტია და როდესაც
ბის ინტეგრაციას და საგანმანათლებლო აქტივობებს მას სიცოცხლის ხანგრძლივობის კონტექსტში
მოიცავს ყველა ასაკისთვის (ბავშვები, ახალგაზ- განვიხილავთ, სავარაუდოდ, განათლების
რდები, ზრდასრულები და ხანში შესულები, გოგოები ყველაზე არსებითი და ხანგრძლივი ფორმაა.
თუ ბიჭები, ქალები თუ კაცები), მთელი ცხოვრების ზრდასრულთა განათლება, როგორც წესი,
კონტექსტში (ოჯახი, სკოლა, საზოგადოება, სამუ- კონკრეტულ სამიზნე აუდიტორიაზე –
შაო ადგილი და ა.შ.) და სხვადასხვა ფორმებით (ფო- ზრდასრულებზეა მიმართული.
რმალური, არაფორმალური, ინფორმალური), რომ-
ლებიც ერთად აღებული სასწავლო საჭიროებებისა ზოგადად, ზრდასრულ მოსწავლედ, შეიძლება,
და მოთხოვნების ვრცელ სპექტრს პასუხობს. ჩაითვალოს პირი, რომელიც სისტემატურად მო-
2
შემდეგი პარაგრაფები უწყვეტი განათლებისა ნაწილეობს ზრდასრულთა განათლების რაიმე
(მთელი ცხოვრების მანძილზე სწავლის) და ზრდა- ფორმაში, არის მოზარდობის შემდეგ ასაკობ-
სრულთა განათლების კონცეფციების ურთიერ- რივ კატეგორიაში და ნებაყოფილობით იღებს
თმიმართებას გვაჩვენებს; მიმოიხილავს მსხვილ გადაწყვეტილებას – იყოს განათლების პროცე-
საერთაშორისო მოთამაშეებსა და ინიციატივებს, სის მონაწილე. ზრდასრულობას სიმწიფის სხვა-
1 განათლების უფლება 2018 (2018), ზრდასრულთა დასხვა ხარისხები ახასიათებს – ბიოლოგიური,
განათლება და სწავლა, ვებგვერდი Adult education and ემოციური, ფსიქო-სოციალური, პროფესიული,
learning website
2 იუნესკოს უწყვეტი განათლების ინსტიტუტი (2014). 3
იუნესკოს უწყვეტი განათლების ინსტიტუტი (2015).
წიგნიერება და საბაზო უნარები როგორც უწყვეტი ზრდასრულთა განათლების რეკომენდაციები, გვ. 6
განათლების ბაზა, Literacy & Basic Skills as a Foundation Recommendation on Adult Learning and Education
for Lifelong Learning
12 გერმანიის ზრდასრულთა განათლების ასოციაცია │ DVV International